פורנוגרפיה: היסטוריה של ייצוג סקסטואלי וכיצד הוא השתנה עם הזמן

פורנוגרפיה: היסטוריה של ייצוג סקסטואלי וכיצד הוא השתנה עם הזמן

מספר מילים 595

עם כניסתו של העידן המודרני והתפוצצות האינטרנט, פורנוגרפיה הפכה לצורה פופולרית יותר ויותר של בידור. למרות שהוא היה קיים לפני הגעתו של האינטרנט, הפופולריות שלו זינקה לאחר הצגתו והביאה איתה גם תחושה של חופש ממגבלות חברתיות וגם מידה רבה של מחלוקת. מאמר זה יחקור את ההיסטוריה הארוכה של הפורנוגרפיה, מהתיאורים המוקדמים ביותר הידועים ועד למדיומים הדיגיטליים המודרניים המשמשים כיום, וידון כיצד היא התפתחה לאורך זמן.

ההכללה המוקדמת ביותר הידועה של פורנוגרפיה בהיסטוריה המתועדת מתוארכת לסביבות 30,000 לפני הספירה, שם נמצאו סוגים שונים של ארוטיקה במספר חפצים, כגון גילופי אבן ופסלונים קטנים. בתקופה זו נעשה שימוש בפורנוגרפיה במספר דרכים, כגון בטקסים דתיים, המייצגים פוריות ואקט של יחסי מין, ואפילו כסימנים של עושר או כוח. התרבות היוונית והרומית גם הציגה דימויים פורנוגרפיים ומיניים באמנות ובספרות, לרוב בציורי קיר ובפסיפסים, שתיארו בדרך כלל סצנות של אורגיות או גרסאות מיניות של מיתוסים יווניים.

בימי הביניים, לעומת זאת, חלה ירידה בפורנוגרפיה המפורשת, וכתוצאה מכך נעצר לחלוטין ייצורה והתפשטותה. שינוי זה בגישה כלפי פורנוגרפיה הושפע רבות מהכנסייה, אשר הרתיעה אותה מסיבות דתיות. במהלך תקופה זו, תמונות פורנוגרפיות הוגבלו בדרך כלל לכתבי יד מאוירים ולכלי תקשורת מחתרתיים אחרים, כגון אוספים פרטיים וסחורות מחתרתיות, שרובם עמדו לעתים קרובות בפני צנזורה דתית ו / או תביעה.

במאה ה -17, כמות הפורנוגרפיה הזמינה החלה לגדול באופן משמעותי שוב. עם הפופולריות של המדיה המודפסת וההתקדמות בטכנולוגיית הדפוס, פרסומים חדשים אלה יכלו להיות מופצים בבטחה, אם כי זה עדיין נשא סיכון גדול של רדיפה. צורות אמנות מסורתיות של דימויים ארוטיים עדיין נמשכו כאשר האקדמיה הרומית הצרפתית החייתה את הז'אנר בתקופה זו, אם כי בעיקר באופן פרטי ומחתרתי.

בתקופה הוויקטוריאנית חלה עלייה נוספת בייצור ובזמינות של חומר פורנוגרפי, עם כניסתו של הצילום והשימוש בו בארכיוני אמנות ארוטיים. תקופה זו נשלטה במידה רבה על ידי המגזינים המאוירים שהציגו לא רק דימויים מפורשים נועזים, אלא גם אג'נדה פמיניסטית, הקוראת תיגר על המוסכמות החברתיות המיושנות שהציבו גברים מעל נשים.

המאה ה -20 ראתה צמיחה עצומה בתעשיית הפורנוגרפיה, החל מעליית הטלפון והטכנולוגיה שבאה בעקבותיו. הפורנוגרפיה עברה בהדרגה ממאורות חשוכות ומחדרי מגורים, ובמקום זאת הפכה למשהו נפוץ יותר לציבור, עם התפתחות הקולנוע והפורנוגרפיה בווידיאו. המעבר הזה לתקשורת ההמונים החל בשנות החמישים, עם יציאת סרטים בולטים כמו "גרון עמוק".

המלצה 2sex.co.il
במאה ה-21, המדיה האלקטרונית הפכה לדומיננטית והטכנולוגיה הדיגיטלית ירדה על החברה, והובילה לשינויים מהפכניים באופן שבו אנו מתקשרים. עם זאת, למרות ההתקדמות הטכנולוגית, גם ייצור הפורנוגרפיה השתנה באופן דרסטי, עם כניסתם של אתרי אינטרנט המוקדשים לפרסום חומר פורנוגרפי, מה שהופך אותו קל לחיפוש עבור הציבור הרחב.

שינוי משמעותי נוסף שהתרחש עם קפיצה זו מהפיזי לדיגיטלי היה זמינות הפורנוגרפיה לכל מי שיש לו גישה לאינטרנט, ללא קשר לגיל או מעמד חברתי. הדבר עורר מחלוקת רבה, כאשר יש הטוענים כי הוא מפיץ מסרים שגויים וגורם לרמות גבוהות יותר של אלימות מינית. אחרים טוענים כי היא מאפשרת לאנשים לחקור ולחוות תשוקות מיניות בסביבה בטוחה יותר.

למרות שנושא הפורנוגרפיה שנוי במחלוקת רבה, אין ספק שהוא השתרש עמוק בחברה שלנו והיא כאן כדי להישאר. עדיין לא ברור אם השפעותיה יהיו חיוביות או שליליות בסופו של דבר, אך דבר אחד בטוח: ההיסטוריה הארוכה והמורכבת שלה עיצבה את האופן שבו אנו חווים ומבינים מין ותשוקה.

בסופו של דבר, למרות ששינויים אלה ללא ספק חוללו מהפכה באופן שבו אנו צורכים חומרים ארוטיים, המסר הברור של התעשייה עדיין צריך להיקבע. יתר על כן, מסקרן לחשוב שלמרות ההשמצות התכופות שלה, הפורנוגרפיה הייתה נפוצה לאורך ההיסטוריה האנושית, והיא ממשיכה לגדול ולהתפתח ככל שטכנולוגיה חדשה מופיעה. אנחנו יכולים רק להתבונן בקסם כדי לראות מה הלאה.

הפניות-

Kafkova, L., & Blažeková, T. (2015). פורנוגרפיה בהיסטוריה. כתב העת המרכזי האירופי לתקשורת, 1 (2), 34-46.

לורו, נ. (1985). טקסטים יווניים ארוטיים מהתקופה הרומית. מחקרי הרווארד בפילולוגיה קלאסית, 89(1), 175-181.

ויליאמס, ל. (1989). פורנוגרפיה: חילופי דברים. The New York Review of Books, (4), 22-27.

בלוג סקס | onestateisrael.com מאמרים נוספים

הרצליה סיטי: פנינה נסתרת של ישראל

כאשר מתכננים טיול לישראל, רוב האנשים יש את הכוונת שלהם על העיר ההומה של תל אביב או העיר ההיסטורית של ירושלים. עם זאת, בין שני היעדים הפופולריים הללו שוכנת פנינה נסתרת שלעתים קרובות מתעלמים…

הרצליה סיטי: פנינה נסתרת של ישראל

העולם המסקרן של פנטזיות ארוטיות: חקר התשוקה והדמיון האנושי

המיניות האנושית הייתה נושא מרתק מאז ימי קדם, כאשר פנטזיות ארוטיות מילאו בה תפקיד בולט. פנטזיות אלה ניתן לתאר כצורה של דמיון מיני הכולל יצירת תרחישים מנטליים או תרחישים שבהם ניתן לחוות הנאה וסיפוק.…

העולם המסקרן של פנטזיות ארוטיות: חקר התשוקה והדמיון האנושי

החיים הסודיים של נערות ליווי: לחקור את העולם של נערות ליווי יוקרתיות

המונח "נערת ליווי" מעלה לא פעם דימויים של מקצוע חשאי ומפוקפק הפועל בצללי החברה. עם זאת, המציאות היא הרבה יותר מורכבת ורבת פנים. נערות ליווי הן בנות לוויה מקצועיות המספקות מגוון שירותים ללקוחות –…

החיים הסודיים של נערות ליווי: לחקור את העולם של נערות ליווי יוקרתיות